YouTube stał się częścią naszego życia. Każdego roku na ten portal przybywa nowych użytkowników, jak i samych twórców na całym świecie. Już nie jest on tylko miejscem dla młodszych osób, które przyszły oglądać śmieszne filmiki. Przychodzą tutaj również osoby coraz starsze, ponieważ pojawiły się filmy o każdej tematyce, która znajdzie swoich odbiorców. Zatem dlaczego tam jeszcze się nie reklamujesz?
YouTube, dlaczego warto na nim się reklamować?
Reklama video na YouTubie jest świetna przede wszystkim dla osób, które otworzyły swoją firmę i chcą się pokazać potencjalnym klientom. Również, jeśli swój biznes rozwijasz o kolejne rynki zagraniczne, to też wart się pokazać z reklamą tam. Lejek sprzedażowy w marketingu (nie chodzi mi ten klasyczny na stronie) rozpoczyna się od pokazania się grupie docelowej i pokazania, że istniejemy i może poznać nas bliżej.
Zauważ, że nie napisałem tutaj „możesz od razu u nas coś kupić”. Tak to na początku u potencjalnych nowych klientów nie działa. Ten etap jest drugi. W Google Ads np. są to kampanie produktowe.
Następnym powodem jest reklama remarketingowa. Jeśli użytkownik był na twojej stronie lub wykonał konkretną czynność, możesz pokazać jemu wideo reklamę. Dzięki temu przypomnisz potencjalnemu klientowi o swoim istnieniu i możesz go zachęcić do dokończenia np. zakupu. A gdybyś mu też zaproponował rabat?
Reklamy wideo na YouTubie są bardzo tanie w porównaniu do pozostałych reklam Google Ads. Ich koszt może wynieść parę groszy. Dlatego są świetnym narzędziem do promowania swoich sklepów oraz usług.
Z samej platformy korzysta ok. 25 milionów osób w Polsce. Dlatego istnieje tu bardzo grupa docelowa. W połączeniu z niskim kosztem reklamy możesz trafić do naprawdę sporej grupy klientów.
Na czym się skupić podczas tworzenia filmu reklamowego
Po pierwsze już sam telefon wystarczy do nagrania dobrej jakościowo reklamy. Aparaty w smartfonach są coraz lepsze, więc nie potrzebujesz tutaj profesjonalnego sprzętu. Dodatkowo film nie musi być długi. Najlepiej niech trwa od 6 do 30 sekund.
Sam Google sporządził wytyczne, które pomogą w utworzeniu dobrej reklamy wideo.
Przyciągnięcie uwagi:
- Używaj nieoczekiwanych, zaskakujących i atrakcyjnych elementów wizualnych,
- Stosuj zbliżenia na twarze i produkty,
- Umieść więcej niż dwa ujęcia w pierwszych pięciu sekundach reklamy,
- Jeśli w reklamie występują ludzie, pokaż ich już na samym początku.
Prezentacja marki:
- Przedstaw produkt lub markę w ciągu pierwszych pięciu sekund,
- Wkomponuj logo w fabułę lub pokazanie go na produkcie,
- Werbalizowanie nazwy marki jest skuteczniejsze, gdy podchodzi od aktorów na ekranie.
Nawiązanie więzi:
- Wykorzystaj akcję i intrygujące elementy, by wzbudzać ciekawość,
- Prosty, konkretny i jasny komunikat,
- Pokazanie ludzi na początku reklamy pomaga przykuć uwagę widzów.
Kierowanie:
- Zdecydowane wezwanie do działania jasno wskazuje, co widz powinien zrobić,
- Wezwanie do działania, które widać i słychać, jest skuteczniejsze,
- Zmotywuj do natychmiastowego działania np. oferta ograniczona.
Więcej informacji znajdziesz w tym linku: https://www.youtube.com/intl/ALL_pl/ads/how-it-works/create-a-video-ad/)
Dostępne typy kampanii wideo
1. Jeśli celem kampanii jest konwersja
Wtedy należy wybrać typ kampanii Zachęcenie do konwersji.
2. W przypadku gdy zależy Ci na zwiększeniu zasięgu reklamy
- Zwiększenie liczby obejrzeń
CPV – płatność wtedy, gdy użytkownik obejrzy cały materiał lub 30 sekund. Kiedy użytkownik kliknie, pomiń reklamę, Google nie pobiera płatności.
Jeśli zależy Ci na obejrzeniach reklamy, wybierz ten typ kampanii.
- Skuteczny zasięg
CPV — płatność za 1000 wyświetleń, bez względu na to czy użytkownicy zaangażowali się w reklamę.
Wygeneruje znacznie więcej wyświetleń od typu reklamy: zwiększonej liczby obejrzeń. Natomiast znacznie mniej osób obejrzy cały materiał reklamowy.
Jeśli zależy Ci na wyświetleniach reklamy, to wybierz ten typ kampanii.
- Docelowa częstotliwość
CPM — płatność za 1000 wyświetleń, bez względu na to, czy użytkownicy zaangażowali się w reklamę.
W tym typie kampanii możesz ustawić, ile razy średnio docelowy użytkownik ma zobaczyć reklamę.
- Reklama nie możliwa do pominięcia In-Stream
CPM — płatność za 1000 wyświetleń, bez względu na to, czy użytkownicy zaangażowali się w reklamę.
Użytkownik nie ma możliwości, aby po 5 sekundach pominąć reklamę.
3. Sekwencje reklam
CPM — płatność za 1000 wyświetleń, bez względu na to, czy użytkownicy zaangażowali się w reklamę.
Jest to świetny typ kampanii, jeśli chcesz ułożyć historię lub pokazać różne reklamy jednemu użytkownikowi.
Podsumowanie
Przemyśl jeszcze raz, czy nie chciałbyś skorzystać z kampanii wideo. Stworzenie filmu nie jest bardzo trudne. Widziałem nawet takie reklamy, gdzie ludzie nagrywali się przednią kamerką telefonu, chodząc po lesie. 🙂
Już teraz stwórz reklamę, która zaciekawi twoich odbiorców i nie daj sobie wmówić, że reklamy na YouTubie niszczą reputację. Jeśli trafisz do osobnej grupy, z ciekawą reklamą. To oni sami z zachwytem obejrzą ją. Do dzisiaj pamiętam reklamy Pepsi lub Nike z wykorzystaniem piłkarzy i czasem sam wracam do tych reklam z sentymentem.